‘’Ik miste al snel het contact met de mensen op de werkvloer en de geur van de machines. Dit, in combinatie met de drang om zelf iets op te zetten gaven mij de juiste duw in de rug om Rodatech te starten’’, publiceerde Ronald Dankers op zijn eenvoudige HTML-website begin 2011. Inmiddels is Rodatech gegroeid van een zzp-schap tot een complete serviceorganisatie met een B.V.-structuur, een herziene huisstijl én een nieuwe website. Hoe dit is gelopen in krap 9 jaar tijd? Daar vertelt Ronald graag meer over.
2011: Een jaar dat op economisch vlak voortdurend in de doofpot wordt gestopt vanwege de recessie die plaatsvindt. De term ‘bezuinigen’ is dagelijks een vast gespreksonderwerp binnen veel gezinnen en bedrijven. Waar veel bedrijven er alles aan doen kosten te reduceren, presteert Ronald Dankers het tegenovergestelde. Hij investeert zijn verdiende centen in zijn eigen onderneming: Rodatech ziet het levenslicht. Nu, eind 2019, voelt het voor Ronald soms of hij opnieuw voor zichzelf begint: ‘’De afgelopen jaren zijn we van een zzp-schap naar een complete serviceorganisatie gegroeid. En daar komt heel wat bij kijken.’’
‘’In de kennis ligt onze kracht, in de uitvoer onze passie’’ – Ronald Dankers
Solutions in machinery
‘’Toen ik Rodatech begon, verrichtte ik allerlei elektrotechnische werkzaamheden als freelancer. Op dat moment trouwens zowel bij mensen thuis als bij bedrijven,’’ vertelt Ronald. De van origine elektromonteur geeft aan dat daar al snel verandering in kwam. ‘’Bij mijn voorgaande werkgever had ik een redelijk netwerk opgebouwd binnen de industriële sector. Al snel vernamen diverse (ex)-relaties dat ik voor mezelf was begonnen. Velen hadden dankzij het werkverleden voldoende vertrouwen om mij te benaderen voor een klus. Als dat eenmaal begint te lopen, dan is je agenda als zzp’er zo gevuld.’’ En die agenda is sinds Ronald’s startup in 2011 goed gevuld gebleven. ‘’Tja, als je midden in een economische crisis voor jezelf begint, dan kan het alleen maar beter worden,’’ lacht Ronald. ‘’En dat is precies wat er is gebeurd. De afgelopen jaren zijn we flink gegroeid. Zo beschikken we over extra handjes, zijn we verhuisd naar een ruimere werkplek en werken we nauw samen met Verhoosel Machinery – zij nemen hoofdzakelijk de mechanische werkzaamheden op zich. Wie had dat ooit gedacht.’’
Professionalisering
Achter de schermen zijn Ronald en zijn team bezig Rodatech naar een hoger niveau te tillen. Zo zijn er belangrijke investeringen gedaan in medewerkers, gereedschappen en digitalisering van bedrijfsprocessen. Ook op communicatief niveau ondergaat het bedrijf een aantal veranderingen. Voorbeelden hiervan zijn een nieuwe website, een aangepaste huisstijl, de komst van een social mediakanaal en een banner op het bedrijfspand. De bestickering van de bedrijfswagens loopt nog. Ronald vertelt dat wanneer je wilt groeien als organisatie dit niet alleen mogelijk is door vakmensen en goede gereedschappen aan te stellen. ‘’Het is belangrijk om verder te kijken dan de core-business, de presentatie van je bedrijf hoort daar onherroepelijk bij. Ondanks dat Rodatech een industriële organisatie is en geen gelikte hotelketen of duur automerk, vinden wij het niet meer dan normaal om op een nette en professionele manier naar buiten te treden.’’
Toekomst
Op de vraag hoe de toekomst van Rodatech eruitziet, antwoordt Ronald het volgende: ‘’Door het groeiende tekort aan technici is er onder onze opdrachtgevers een toenemende behoefte aan één partner voor alle technische vraagstukken. Iemand die jouw proces kent en naast je staat op de werkvloer, met oplossingen voor uitdagingen die jij misschien nog niet eens gesignaleerd hebt. Onze rol in dit verhaal? Fungeren als die technische partner en totaaloplossingen bieden. De klassieke grenzen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer mogen wat ons betreft vervagen.’’